Tags:

Artikels

De markttrends voor de datacenter sector

Bedrijven kiezen meer en meer voor een hybride infrastructuur; real time data neemt proportioneel sterk toe; en technologie zoals AI of machine learning, smart mobility en IoT maken steeds vaker deel uit van onze dagelijkse realiteit. Dat alles blijkt uit een marktonderzoek dat LCL liet uitvoeren door The House of Marketing. Wilfried Landsheer, Sales Manager bij LCL, licht de belangrijkste algemene markttrends toe.

Wilfried Landsheer

"De evolutie naar meer hybride infrastructuren kadert onder andere in het feit dat klanten op korte tijd snel willen kunnen schakelen met datavolumes en de bijhorende infrastructuur. Ze zoeken flexibele opslagcapaciteit voor de explosieve groei van data – bijvoorbeeld in het kader van IoT- of AI-oplossingen."

Bedrijven kiezen meer en meer voor een hybride infrastructuur; real time data neemt proportioneel sterk toe; en technologie zoals AI of machine learning, smart mobility en IoT maken steeds vaker deel uit van onze dagelijkse realiteit. Dat alles blijkt uit een marktonderzoek dat LCL liet uitvoeren door The House of Marketing. Wilfried Landsheer, Sales Manager bij LCL, licht de belangrijkste algemene markttrends toe.

LCL heeft een marktonderzoek laten uitvoeren, om ook een extern zicht te krijgen op de bewegingen binnen de datacentermarkt. Concreet geeft het LCL inspiratie voor nieuwe oplossingen voor de uitdagingen en plannen van bedrijven in verschillende sectoren en marktsegmenten.

We weten dat de opslag van data naar de toekomst toe verder zal exploderen. IDC Global Datasphere stelt dat er in 2025, 175 zettabytes aan data zal zijn wereldwijd. Dat is een groei van 61%. Zien jullie dit ook bij LCL?

LCL stelt een state of the art datacenter ter beschikking, inclusief beveiliging op alle vlakken en ontdubbeling van nutsvoorzieningen. Je kunt dat vergelijken met een goed uitgeruste en geconnecteerde kluis waarin men zijn ICT-infrastructuur kan onderbrengen. Onze klanten beheren zelf hun ICT-infrastructuur en data. Dus hoeveel opslagcapaciteit ze hebben en wat ze daarmee doen, daar hebben we geen zicht op. Opslagtoestellen zijn ook steeds compacter, dus het volume daarvan zegt niet alles.

We merken wel in de contacten met onze klanten dat steeds meer bedrijven kiezen voor een hybride aanpak. Ze verdelen hun data dus het liefst over de grond én de lucht. Dus over on-premise – in een eigen of extern datacenter – en de cloud.

De drijfveer van bedrijven om over te schakelen naar hybride oplossingen, ligt in de schaalbaarheid van hun IT-infrastructuur. Ze zoeken flexibele opslagcapaciteit voor de explosieve groei van data – bijvoorbeeld in het kader van IoT- of AI-oplossingen. Denk bijvoorbeeld maar aan de analyse van consumentengedrag in de retailsector: wat consumeren mensen? Wanneer? In combinatie met welke andere producten? Wat is de impact van promoties? Etc. Een public cloud leent zich het beste voor een dergelijke analyse van een groot volume aan data. Dit komt vooral omdat deze ready-to-use, flexibel en schaalbaar is.

Wat is het verhaal achter de verwachte stijging van real time data?

Het belang van real time data stijgt jaar na jaar. IDC Global Datasphere voorspelt dat 30% van alle data wereldwijd in 2025 real time data zal zijn. Er zijn verschillende toepassingen waarvoor real time data cruciaal zijn. Denk maar aan videostreaming, maar ook IoT-oplossingen, smart mobility en smart cities.

Videostreaming is sinds Netflix aan een opmars begonnen. Er zijn ontzettend veel streamingdiensten op de markt gekomen die mensen de mogelijkheid bieden om eender waar en wanneer tv te kunnen kijken. Naast videostreaming maken ook view-on-demand en tv-on-demand bijvoorbeeld, gebruik van real time data.

Ook IoT-oplossingen winnen aan populariteit. Bijvoorbeeld om vanop afstand je huishoudapparaten te besturen. Ook dit zijn real-time data, omdat ze meteen verwerkt moeten worden.  

Naar de toekomst toe zijn smart mobility en smart cities nog andere toepassingsdomeinen waarvoor real time data cruciaal zijn. Opdat het concept van zelfrijdende auto’s kan werken, is het belangrijk dat de data zo kort mogelijk bij de eindgebruiker blijven zodat ze heel snel kunnen uitgewisseld worden tussen de verschillende gebruikers. Bij smart cities gaat het bijvoorbeeld over veiliger verkeer of over werven die vlotte toegang nodig hebben tot relevante data. Drones kunnen data verzamelen, die dan snel kunnen ingezet worden via verschillende toepassingen.

Voor alle toepassingen op basis van real time data, bieden edge datacenters een oplossing. En daarbij kan LCL een rol spelen. LCL heeft met in totaal vier datacenters op verschillende locaties een unieke positie in België. Het datacenter in Antwerpen dekt de provincies Limburg en Antwerpen; het datacenter in Diegem dekt de regio’s Vlaams-Brabant en Brussel, het datacenter in Huizingen dekt een deel van Wallonië, en het datacenter in Aalst dekt de provincies Oost- en West-Vlaanderen.

Klanten verkiezen een Opex-kostenmodel boven een Capex-model

Uit de marktstudie komt ook naar voren dat organisaties meer en meer wensen te evolueren naar AAS-modellen, zij het IAAS, SAAS, PAAS, of nog andere. Concreet betekent dit een beweging van Capex - een investeringsmodel met een initiële kapitaalsinvestering - naar Opex. Bij die laatste betaalt men een vast maandelijks bedrag voor het gebruik van bepaalde AAS-diensten, wat in de operationele kosten terecht komt. Opex is voorspelbaar over vijf tot tien jaar.

Deze tendens gaat hand in hand met de evolutie naar hybride infrastructuren: deels on-premise of in een extern datacenter; deels in the cloud (vooral dan de publieke cloud). IT-noden zijn moeilijk te voorspellen. En gaan samen met grote investeringen. Veel geld investeren in iets dat schaalbaar moet zijn en moeilijk te voorspellen valt? Mensen aanwerven om je IT te beheren, dus voor activiteiten die niet je core business vormen? Logisch dat dat niet de populaire keuze is. (Public) cloud is ‘pay as you grow’. Je kunt je kapitaal dan in je eigen business investeren. Dat heeft vaak ook een directe impact op je bedrijfsresultaat.

Bij een hybride infrastructuur en bij AAS-diensten is, naast schaalbaarheid, een snelle en veilige connectiviteit heel belangrijk. Ook flexibele connectiviteit naar de verschillende publieke cloudplatformen is cruciaal. Tenslotte vormt 5G voor vele van deze markttendensen een voorwaarde. We blijven dus duimen dat we snel over 5G-netwerken zullen beschikken…

03-03-2021 - LCL

Events

2Grips workshop: Alles wat u moet weten over Service Improvement Planning - 2 en 5 maart 2021

2Grips organiseert regelmatig compacte, interactieve en praktische (IT) Service Management workshops op verschillende locaties in België en Nederland voor iedereen die wil deelnemen.

Deze ITSM-workshops hebben betrekking op actuele onderwerpen, veelvoorkomende knelpunten en veelgestelde vragen. Het doel is om ideeën te genereren, te zorgen voor takeaways en quick wins voor de deelnemers om waar mogelijk te gebruiken binnen uw bedrijf of organisatie.

Workshop: “Alles wat u moet weten over Service Improvement Planning”

Online workshop 2 maart (Nederlands) of 5 maart (Engels)

Kunt u zich de chaos voorstellen die zou ontstaan als iedereen zijn eigen verbeterideeën zou invoeren zonder een eenduidige en heldere strategie? De situatie zou dan lijken op het verkeer in een grote stad zonder verkeersborden.

Het onderwerp van deze eerste workshop van 2021 is ongetwijfeld herkenbaar voor veel professionals in Service Management. Tijdens deze workshop gaan we in op diverse aspecten van Service Improvement Planning en hoe u dit in de praktijk kunt aanpakken. We delen onze ervaringen en geven u tips, maar omdat we van interactie houden, gaan we ook graag met u in gesprek over uw uitdagingen en oplossingen.

Voor wie is deze workshop bestemd?

Deze workshop is een aanrader voor iedereen die betrokken is bij of wil beginnen met service improvement initiatieven.

Voor deze workshop heeft u de keuze uit twee sessies: Dinsdag 2 maart(Nederlands) en vrijdag 5 maart (Engels). De sessies gaan telkens door van 10 tot 12u.

Registreer gratis voor deze workshop voor 2 maart 2021.

  • 2 uur sparren met experten en collega’s
  • Over actuele ITSM-thema’s
  • Practisch en interactief
  • Met focus op uw organisatie en uw vragen
  • Volledig gratis

03-02-2021 - 2Grips

Artikels

Cybersecurity, geen optie maar een absolute noodzaak.

We zijn het als mens gewoon om het ons makkelijk te maken. We willen het beste, het snelste en het nieuwste maar dit tegen de laagst mogelijke prijs en zonder er veel tijd in te moeten steken. 10 jaar geleden kochten we enkel producten bij de lokale winkels die we konden vertrouwen via de volksmond. Nu smijten we ons op nieuwe software in een vingerknip en openen we extra accounts bij eender welk bedrijf. We klikken ja op alles omdat we gewoonweg onze tijd niet willen verspillen aan het lezen van algemene bedrijfsvoorwaarden. We delen, twitteren en sturen zonder het te weten riskante foto’s naar de Eveliens van deze wereld maar zuchten wanneer we tijd moeten vrijmaken voor een software update. Bijkomend vloeit de wereld van consumenten, organisaties en bedrijven steeds vaker door elkaar en zien we elk onderdeel evolueren in een speltempo.

Voor vele kleine microtransacties draaien we ons hand al niet meer om, maar geld spenderen aan cybersecurity lijkt ons een brug te ver. We negeren het en zien het als een ver-van-mijn-bed-show. Tot op het moment dat het fout gaat. En dan willen we natuurlijk zo snel mogelijk geholpen worden!

10 jaar aan incidenten

Het gaat hard de laatste tijd met cyberaanvallen en ook Covid-19 draagt hier een steentje bij. Maar ook nog voor ons volledige leven zich online begon af te spelen hadden we al te maken met datalekken.

2011 Sony

Het Playstation netwerk van Sony had in april 2011 te maken met een aanval die de data lekte van 77 miljoen gebruikers. Namen, wachtwoorden en emailadressen werden vrijgegeven en het netwerk lag 23 dag plat.

Sony kreeg een boete van 250,000 GBP (ongeveer 283,322 EUR) van de Britse regering en zag zich genoodzaakt om de betrokken klanten te compenseren in gratis aankopen.

 

2013 Adobe

Een van de bekendste namen in software gaf in oktober 2013 toe dat ze te maken hadden met een cyberaanval. 38 miljoen gebruikers zagen hun 152 miljoen bestanden te grabbel gegooid worden.

 

2014 Yahoo

Tot dan was dit het grootste data lek in de geschiedenis. De namen, wachtwoorden en antwoorden op beveiligingsvragen van 500 miljoen gebruikers werden gestolen.

En nog erger…Yahoo kwam pas naar buiten met dit nieuw in 2016. Ze kregen een boete van bijna 30 miljoen EUR, moesten zich verdedigen in meer dan 40 schadeclaims en hun beursaandeel verlaagde met 290 miljoen EUR.

 

2015 Snapchat

In 2015 kwam er een einde aan het idee dat Snapchat volledig anoniem was. Hackers zette login gegevens, telefoonnummers en de locaties van 4,6 miljoen gebruikers online. Dit was ook meteen een keerpunt in de beveiliging van apps. Waar we eerst dachten dat ze onschuldig waren, wisten we nu wel beter!

 

2017 Wannacry, de eerste ransomworm

‘s Werelds eerste ransomworm Wannacry richtte vernieling aan in 230,000 Windows computers verspreid over 150 landen.

 

2018 Facebook en Cambridge Analytica

Ook gigant Facebook zag zijn imago schade lijden. Zelf spraken ze van 50 miljoen aangetaste gebruikers maar eigenlijk waren het er meer dan 87 miljoen. We herinneren ons allemaal nog het beeld van de nerveuze Mark Zuckerberg die uitleg kwam geven in de rechtbank.

 

2019 Medische gegevens in Singapore

In het begin van januari 2019 lekte het rijksregisternummer, geslacht, bloedgroep, gewicht en lengte van 808,000 bloeddonoren. Januari was nog niet voorbij of nog veel pijnlijkere data werd bekend gemaakt. Namelijk het al dan niet dragen van het HIV virus voor 14,200 mensen.

 

2020 Picanol

En ook dichter bij huis kennen we al enkele cases. Zo was er aan het begin van vorig jaar de aanval op weefgetouwenbouwer Picanol in Ieper. De ransomware software had alle data en applicaties versleutelt, waardoor ze onbereikbaar was geworden voor de werknemers. Picanol wou niet ingaan op de eisen van de hackers en het bedrijf lag zo een week volledig plat terwijl de IT-afdeling een weekendje door deed om de volgende maandag de Ieperse vestiging weer voorzichtig op te kunnen starten.

Steeds meer vormen van ransomware

In het eerste kwartaal van 2020 is het gemiddeld betaalde bedrag voor ransomware aanvallen gestegen met 33% tegenover het vierde kwartaal van 2019. De cijfers zijn nog dramatischer als we het eerste kwartaal van 2020 vergelijken met het eerste kwartaal van 2019. Waar bedrijven in Q1 van 2019 met gemiddeld 10,300 EUR over de brug moesten komen om hun gegevens weer vrij te krijgen, was dat in Q1 van 2020 al opgelopen tot 92,396 EUR.

Dit ook mede door de opkomst van een, toen, nieuwe soort ransomware. Maze ging niet langer meer een bedrijf gijzelen, maar ze hadden hun pijlen gericht op het downloaden van data van de computers van medewerkers en dreigden dan om deze vrij te geven. Zo kwam er een shift in ook de aansprakelijkheid van de ondernemers. Waar je vroeger ‘enkel’ kostbare werkuren kwijt was, ben je nu ook verantwoordelijk voor de data en gegevens van jouw medewerkers en al jouw klanten en leveranciers.

Dan maar verzekeren?

Het is een evidentie dat je je bij steeds meer verzekeringsbedrijven kan indekken tegen data loss. De verschillende beschikbare formules stijgen elke maand en zo ook de maandelijkse bijdrage voor de polis daar er meer en meer vraag is. Maar specialisten in het vak menen nu al dat de trend van de cybersecurity verzekering tegen het plafond zit. En dit terwijl ze eigenlijk nog maar net in de startblokken staat. Door Covid-19 is het aantal cybersecurity gevallen de hoogte in gegaan maar is het beschikbare budget gedaald. Ondernemers hebben door covid nu even andere katten te geselen. Terwijl door het verhoogde aantal gevallen de verzekeringsmaatschappijen wel een hoger risico noteren voor uitbetaling. Er is dus simpelweg onvoldoende geld om dit systeem momenteel te onderhouden. Je kan je dus beginnen afvragen of we dan niet beter overschakelen naar een preventieve, predictieve aanpak in plaats van een reactieve en curatieve?

Cybersecurity nu en straks

Als 1 jaar al zo’n verschil kan maken, wat mogen we dan van de komende 10 jaar verwachten? Zullen we nog mijmerend terugdenken aan de tijd waar enkel onze emailadressen en wachtwoorden te grabbel lagen? Wat als we steeds meer wearables en sensors gaan dragen om onze gezondheid te meten? Steek je hand op als jij het niet erg zou vinden dat al jouw medische gegevens op het internet verschijnen. Hoeveel je weegt, hoe oud je bent, maar ook jouw medische familiegeschiedenis, de status van jouw cholesterol of zelfs hoe hoog de kans is dat je bepaalde ziektes zult krijgen eenmaal DNA mapping voor iedereen toegankelijk is.

Ook de opmars van de zelfrijdende wagen is er eentje om bij stil te staan. Ook die kan vanop afstand in de toekomst misschien gehackt worden. Opeens gaat het niet meer over het verlies van belangrijke data maar over jouw eigen leven dat op het spel staat. Daar zit je dan, in je Tesla op de E19 met een melding dat je meteen een grote som dient te betalen of de wagen zal zich van de weg rijden. En wat met zelfrijdende vrachtwagens? Bedrijven kunnen zo volledige transporten kwijtspelen omdat een hacker beslist om deze om te leiden naar een opslagplaats van zijn keuze. Het doet een mens even nadenken…

Wanneer doe je het goed?

Het is ons nu wel allemaal duidelijk. Cybersecurity is niet langer meer een luxe maar een absolute must. Vandaag de dag moet je zeer bewust omgaan met de risico’s die komen kijken bij al de data die we dagelijks massaal vergaren. En dit voor zowel jouw persoonlijke data, als die van jouw medewerkers, klanten en leveranciers. Een netwerk is zo sterk of zwak als de zwakste schakel en daarom is het essentieel om al die schakels in beeld te brengen en maximaal te beveiligen.

Besef dat je in deze wereld nooit 100% veiligheid kan creëren of kopen voor je organisatie. Wat je wel kan doen is je organisatie maximaal beschermen om de kans op cyberincidenten en de mogelijke impact hiervan zoveel mogelijk te beperken. Beter voorkomen dan genezen is ook in cybersecurity het motto!

Vermijd gegijzelde bedrijven, ontoegankelijke netwerken, werkloze medewerkers en vooral imago schade of zware schadeclaims wanneer criminelen via jouw servers ook aan de gevoelige data van jouw klanten geraken. Bescherm je bedrijfscontinuïteit en bedrijfsassets volledig en zonder veel gedoe – aan een vaste prijs per maand met Securitas Cybersafe

Ontdek de mogelijkheden en laat je adviseren door het Securitas Cybersafe team.

Kom meer te weten over Cybersecurity op de 10e ICT-inspiratiedag (digitaal event) op 11 maart 2021. Tijdens de verschillende break-out sessies zullen onze partners Awingu, Cranium, Darktrace en Aruba samen met ons eigen Securitas Cyber security team verschillende oplossingen en usercases voorleggen.

02-02-2021 - Securitas

Artikels

Een tijdperk van intelligentie

Van 2010 tot 2030

We leven in een tijd van overvloed aan technologische innovaties. Wanneer we kijken naar de voorbije 10 jaar, hebben we de kans gekregen om mee in de startblokken te staan van technologie die we nog nooit eerder gezien hadden.

Zo bracht de periode tussen 2010 en 2020 een aantal van de meest verbazingwekkende technologische ontwikkelingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld eens aan onderstaande innovaties:

  • 2010: De Apple iPad
  • 2011: Uber app lancering in San Fancisco
  • 2012: Lancering 4G
  • 2015: Google DeepMind’s AlphaGo
  • 2016: Microsoft HoloLens
  • 2017: TikTok

In 2012 was er bv in België ook de commerciële lancering van de 4G. Vanaf dan kreeg iedereen een gebruikservaring gelijkaardig aan die van een vaste internetverbinding thuis of op kantoor. Dit veroorzaakte dan weer een enorme groei de afgelopen 10 jaar in technieken zoals: deepfakes, smart devices, zelfrijdende auto’s, cryptocurrencies, 2FA, 4G/5G en image recognition.

Het vorige decenium was dan ook al technologisch verrassend, adembenemend en waanzinnig handig maar soms ook ronduit eng met zelfs maatschappelijke verschuivingen tot gevolg. Toch raakten veel van deze ontwikkelingen zo snel ingeburgerd in ons dagelijks leven dat ze vaak relatief onopgemerkt bleven en de impact ervan haast bijna vergeten werd.

De volgende 10 jaar

In het volgende decennium verwachten we een nog snellere en impactvollere vooruitgang; over een periode van tien jaar maar liefst 32 keer sneller.

Dit betekent enerzijds een fascinerende innovatie in technologie, maar anderzijds ook een sterke verandering in de maatschappij en onze manier van leven. De komende 10 jaar zullen immers de jaren zijn van AI, machine learning en robotica. De implementatie hiervan kan verschillende effecten teweegbrengen, gaande van een vervangings-effect, tot productiviteits-efffect en/of zelfs expansie-effect (Zie ook waardevol werkloos van Geert Janssens).

AI

Artificiele Inteligentie is vandaag de dag al niet meer weg te denken uit onze wereld en zal zich ook de komende 10 jaar nog sterk ontwikkelen.

Wetenschappers, onderzoekers en technici - de da Vinci's en Einsteins van onze tijd - werken aan het oplossen van 's werelds belangrijkste wetenschappelijke, industriële en Big Data-uitdagingen met behulp van AI en HPC (high-performance computing).

Online zoekopdrachten, betalingen, social media en app-gebruik laten allemaal een uitgebreid digitaal spoor achter en creëren gigabytes aan data voor elke gebruiker. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie-algoritmen worden deze grote datasets gebruikt om  zoekopdrachten in zoekmachines te optimaliseren, advertenties te richten op individuen of realtime informatie te voorzien. Naarmate de gegevens steeds overvloediger werden, is AI blijven leren en zijn de mogelijkheden enkel maar de hoogte in gegaan.

Bedrijven zoals Aruba leveren bv veilige edge-to-cloud-oplossingen die gebruik maken van AI en machine learning om dingen eenvoudiger, sneller en meer geautomatiseerd te maken.  

Zo is het nieuwe normaal een hybride werkplek waarbij werknemers, personeel en studenten naadloos van thuis naar kantoor of campus kunnen werken. Waar mensen zich ook bevinden, het netwerk zal de basis vormen voor veilige, performante connectiviteit. Maar ze gaan ook verder. In het kader van “social distancing” kan door de ingebouwde netwerkintelligentie de impact van COVID zo klein mogelijk gehouden worden.  Algoritmes brengen immers de dichtheid in kaart, tekenen veilige plattegronden om de werkposten optimaal en veilig te plaatsen en kunnen contacten gemakkelijker traceren.

Robovision gebruikt ook AI in al zijn sterkte om nieuwe inzichten te halen uit enorme datasets, zowel op locatie als in de cloud. Ze maken hierbij gebruik van de hyper technologische NVIDIA Ampere-architectuur, ontworpen voor het tijdperk van elastisch computergebruik. Van spraakherkenning en aanbevelingssystemen tot medische beeldvorming en verbeterd supply chain management, ze gebruiken de AI-technologie om de nodige rekenkracht, tools en algoritmen te leveren die ondernemingen nodig hebben om hun doelstellingen te bereiken.

Machine learning

Machine learning is de volgende stap na AI waarbij systemen leren van voorbije ervaringen en beschikbare data. Zo kunnen ze nog betere beslissingen en voorspellingen maken.

Een voorbeeld van machine learning is de cybersecurity software van Darktrace. Die is op basis van Het Cyber AI platform ontwikkeld door wiskundigen en machine learning-specialisten van de Universiteit van Cambridge. Het platform maakt gebruikt van geavanceerde AI algoritmes om cyber-aanvallen in real-time te detecteren en te stoppen en dit zelfs zonder zich te baseren op historische aanvallen. Andere security tools zijn van nature reactief en vertrouwen op een menselijk team terwijl de AI van Darktrace een unieke en proactieve benadering van beveiliging hanteert.

En toch staan we momenteel nog altijd maar aan het begin van de ware machine learning revolutie. Het blijft dus reikhalzend uitkijken naar wat de toekomst zal brengen.

Robotica

Door de innovaties en vooruitgang op het vlak van AI en machine learning zien we ook in het domein van robotica nieuwe interessante toepassingen de kop op steken.

Terwijl het segment van de autofabricage op dit moment nog de grootste eindmarkt voor robots blijft, kunnen ook andere sectoren zoals de gezondheidszorg en de horeca vaker profiteren van slimmere, bekwamere robots. Deze robots kunnen bijvoorbeeld een operatie uitvoeren, patiënten controleren, voedsel koken en rondbrengen of artikelen afleveren bij hotelkamers.

In de landbouw zien we ook nu al een door robots aangedreven revolutie plaatsvinden met o.a. automatische besproeiing, monitoring en oogst. Dit zal uiteindelijk leiden tot een betere oogstopbrengst en dus lagere kosten. Verwacht wordt ook dat de wereldwijde voorraad industriële robots tegen 2030, 20 miljoen zal bedragen.

(Artificiele) Intelligentie en alle bijkomende mogelijkheden en technologiën vermengen zich meer en meer met onze dagelijkse wereld en de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat zou dit voor jou kunnen betekenen? Kom meer te weten over de voordelen die dit voor jouw organisatie kan opleveren tijdens de 10e ICT-inspiratiedag (digitaal event) op 11 maart 2021.

27-01-2021 - Aruba

Artikels

The future ain’t what it used to be

Van lokale opslag naar cloud

Als er 1 kenmerkende evolutie is geweest, dan is het wel de cloud. Ondernemingen en consumenten hebben altijd al gegevens en software lokaal opgeslagen op desktop-harde schijven of gedistribueerd naar servers bij hen ter plaatse. En dan was daar de cloud! Naarmate de datasets complexer werden en snellere netwerkverbindingen de snelle overdracht van gegevens via het internet mogelijk maakten, werden off-premise opslag en webgebaseerde softwareprogramma's steeds couranter.

Zo ontstond Cloud-gebaseerde opslag. Niet alleen biedt het een gemakkelijk geschaalde datacapaciteit, maar is het mogelijk om vanop afstand en flexibeler toegang te krijgen tot een groot aantal servers en applicaties of andere toestellen (IOT devices bv).

Cloud-technologie is in de afgelopen 10 jaar aanzienlijk geëvolueerd waarbij er een shift is van de traditionele in-house IT-bedrijfsservices, naar een omgeving met op cloud gebaseerde diensten . In 2010 werd meer dan 90% van de gegevens op lokale servers bewaard. In 2020 was de publieke cloud-opslag al ongeveer 30% van dit aandeel.

Van Cloud naar Edge

Als de cloud één potentiële zwakte heeft, dan zijn het cloudaanbieders die grote, gecentraliseerde entiteiten zijn. Dit is geen probleem als je vestiging zich in de buurt van het datacenter of een extern filiaal van een cloudaanbieder bevindt, maar het kan problemen veroorzaken als je remote in het buitenland of op een externe locatie werkt. Bovendien, als je enorme hoeveelheden gegevens verwerkt, ben je afhankelijk van jouw netwerkbandbreedte en de beschikbare middelen van de cloudaanbieder om snel te kunnen werken.

Zo ontstond de cloud edge. Een cloud edge is een gelokaliseerd datacenter, service point of presence dat bestaat uit krachtige servers en een snelle toegankelijke opslag. Cloud providers kunnen zo de belasting compenseren van applicaties maar ook vele andere actieve interacties toelaten.

Dit zorgt voor een veel betere verwerking, lage latency en een ultrasnelle gegevensoverdracht. De edge fungeert bijna als een actief caching platform voor de cloud. Edge computing neemt enorme hoeveelheden verwerkingskracht over van de infrastructuur van de cloudaanbieder en zo is de optimalisatie in het gebruik van de bandbreedte enorm.

Bovendien introduceert de edge een belangrijk voordeel naar compliance toe, wat een steeds groter wordend aandachtspunt is voor bedrijven. Veel bedrijven moeten immers gevoelige bedrijfsgegevens onshore houden, dit vaak om wettelijke redenen. Edge computing zorgt ervoor dat gegevens gelokaliseerd zijn, blijven en voldoen aan deze compliance eisen. Terwijl bedrijven toch kunnen profiteren van een optimale cloudtechnologie.

Bij het overschakelen naar een cloud of edge omgeving is het dus belangrijk om te kiezen voor de juiste oplossing op maat van jouw organisatie.

Cloud? Strategisch? Absoluut!

Eind vorig jaar werd er een interessante discussie op gang gebracht door het VTC (Vlaamse Toezichtscommissie). Het ging voornamelijk over waar overheidsinstellingen best hun data hosten en stockeren. De Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens klinkt ongemeen hard in een pas gepubliceerd rapport over het gebruik van Amazon Web Services voor bepaalde overheidstoepassingen.”  Intussen werden al de nodige nuances aangebracht en terecht enkele elementen weerlegt. Anderzijds zijn er wel enkele factoren om rekening mee te houden bij het implementeren van een cloudstrategie!

Een cloud-agnostische IT strategie zal je namenlijk helpen om de ROI van jouw IT infrastructuur/organisatie te optimaliseren, een superieure beveiliging te introduceren, met een hogere performantie en bovenal: je te beschermen in geval van een rampscenario.

De COVID-19 pandemie heeft deze noodzaak nog eens sterk benadrukt. Door o.a. het remote werken ontstaat er een snel toenemende vraag naar complete cloud oplossingen. Deze oplossingen moeten gebruiksvriendelijk, snel, schaalbaar en gemakkelijk te implementeren zijn. Daarnaast moet de omgeving volledig veilig zijn om ervoor te zorgen dat een lokaal probleem niet een heel netwerk kan stilleggen.

Wat maakt Cloud een strategisch element?

Er zijn een aantal zaken die maken dat je cloud en managed services best als strategische elementen bekijkt binnen je organisatie:

  • Het creëren van nieuwe bedrijfsmodellen
  • Betere klantentevredenheid
  • Betere controle over het groeiende aantal multi- en hybride cloud omgevingen
  • Behoud van compliance in een steeds complexere omgeving
  • Gebruik maken van industrie-geoptimaliseerde cloudapplicaties
  • Voortdurende verschuiving naar “Tech on Demand”
  • Steeds grotere noodzaak aan bescherming tegen rampscenario’s

Met als resultaat

  • Vermindering van de infrastructuurkosten
  • Maximaal exploiteren van nieuwe functionaliteiten
  • Kostenefficiëntie en performantie door edge computing
  • Complex beheer van meerdere private, publieke en hybride cloud omgevingen verbeteren
  • Betere capaciteitsplanning

Vergeet echter bijkomend niet na te denken over:

  • Juridische en regelgevingskwesties
  • Migratie strategie van on-prem naar de cloud omgeving
  • Kostencontrole

De Securitas manier van werken en de steeds grotere hoeveelheid aan gegevens die we vergaren gaan dus hand in hand met deze cloud evolutie. Blijf niet achter en ontdek onze oplossingen voor jouw bedrijf. Wil je eens sparren met een van onze cloudspecialisten?

Surf naar www.securitas-ict.be/nl/cloud/ voor meer informatie of contacteer ons.


Ook kun je meer te weten komen over onze specifieke Securitas Cloud uitwerking tijdens onze intussen 10e inspiratiedag (digitaal event) op 11 maart 2021.

20-01-2021 - Securitas

Webinars

Webinar | Hoe je bedrijf data-ready maken?

Burgers en bedrijven verwachten een betere klantervaring en snellere communicatie in hun contact met overheidsinstellingen.

Medewerkers moeten zoveel mogelijk van thuis werken waarbij Covid-19 voor bijkomende moeilijkheden en stress zorgt. Hierdoor wordt de nood aan digitale transformatie nog groter.
 

Dit betekent meer zorgen voor de IT departementen:

  • Meer projecten met minder middelen
  • Overvloed aan data verspreid over heel het netwerk
  • Veelvoud van technologieën om te onderhouden
  • Combinatie van on premise en cloud
  • Meer security bedreigingen

Om die digitale transformatie in deze context te kunnen realiseren, heb je de juiste fundering nodig.
 

Tijdens een webinar op leggen wij graag, samen met onze partners Commvault en NetApp, uit hoe we zorgen voor beveiliging en beheer van je data, zodat jij kan zorgen voor je business.

We leggen je dan graag in detail onze methodologie uit.

Op het programma:

11u00: Trends

11u10: Uitdagingen

11u20: Securitas approach

11u30: Be Data Ready solution

11u50: Q&A

18-01-2021 - Commvault

Artikels

De evoluties van het “internet of things”

The Internet of Things evolutie is het samenkomen van fysieke objecten met de virtuele wereld. De voorbije jaren zagen we een enorme opkomst in het aantal geconnecteerde apparaten en dit aantal zal nog exponentieel blijven stijgen. De vraag is nu; wat zal het resultaat zijn op lange termijn en wat is het nut van al deze extra connecties? Maar vooral; wat kan dit nu concreet betekenen voor jouw organisatie? Dit is waar AI zijn toegevoegde waarde zal tonen. De toevoeging van Artificiele Intelligentie maakt immers van al deze leuke hebbedingetjes onmisbare toepassingen.

 

De 3 golven van IOT

Golf 1

De eerste golf is de exponentiele groei van IoT. Tegen 2025 zullen er meer dan 100 miljard apparaten op het netwerk aangesloten zijn. Alleen, IoT betekent veel meer dan het connecteren van onze alledaagse apparaten zoals beveiligingscamera's, stofzuigers, ijskasten en deursloten.

Al deze toestellen met elkaar connecteren is leuk, maar wat hebben we daar momenteel aan? Het is zeker zinvol om onze woning of bedrijfsruimte reeds vanop afstand te kunnen verwarmen, of de ruiten van de wagen alvast te ontdooien. Maar dat is niet de ultieme droom van IoT!

Golf 2

In een volgende golf worden al deze slimme apparaten in een samenhangend netwerk geconnecteerd. Denk hierbij aan de ultieme en ideale visie van de slimme woning: een aangesloten rookmelder analyseert de lucht in de keuken en detecteert niet alleen de lekkere geur van uw kookkunsten, maar ook bepaalde gassen of een startend vuur. Ook in een bedrijf kan dit handig zijn voor het meten van bijvoorbeeld het CO2 gehalte. Een te hoge waarde zal immers nefast zijn voor de aandacht en het energieniveau van de medewerkers.

In plaats van enkel maar een bijna zinloos alarm te laten luiden, schakelt het systeem bijvoorbeeld de kookplaat uit en zet het de stroomtoevoer naar de keuken af en belt het zelfs de brandweer. Ook een ventilatiesysteem kan zo makkelijk opgestart worden. Als gebruiker krijg ik niet enkel een pushmelding op mijn telefoon, maar ik heb ondertussen een systeem dat het volledige probleem kan oplossen.

Golf 3

De volgende golf van de IoT-transformatie is nu in volle opstart, waarbij we in 2021 al de eerste grote vooruitgang zullen zien. Namelijk het gebruik van A.I. om de onpeilbaar grote hoeveelheden data te verwerken uit deze netwerkapparaten en deze op een zinvolle manier te analyseren. Want zonder A.I. zal de rookmelder ook uw volledige keuken blokkeren als u bijvoorbeeld iets wil flamberen. 

Als een IoT-geconnecteerde wereld met A.I. al zo’n verandering kan teweeg brengen in uw privé woning of bedrijfsruimte, denk dan eens aan wat ze allemaal kan doen voor de verbetering van onze gezondheidszorg of mobiliteit.

Een betere maatschappij?

Mensen zullen langer en beter leven omdat de technologie patiënten op elk moment van de dag kan monitoren en deze data ook kan analyseren. Denk aan een onderhuidse microchip die de bloedsuikerwaarde kan meten en indien nodig insuline kan toedienen. Dit alles zonder dat de diabetes patiënt zich hiermee moet bezighouden.

Onze levensstandaard zal onwaarschijnlijk de hoogte in gaan en naarmate A.I. en robots zich steeds meer mengen in onze samenleving, zullen meer mensen zich ook betere producten kunnen veroorloven. Met A.I. kan de de virtuele wereld zo ook een impact hebben op de fysieke wereld. Denk aan zware transporten die beter op elkaar afgestemd worden, een verbeterde infrastructuur en zo dus ook dalende kosten en transportuitlaten.

IIoT

Ook op industriel niveau is IoT bezig met een grote opmars genaamd IIoT (Industrial Internet of Things). Het gaat hier over de implementatie van IoT binnen complexe industriele omgevingen. Denk hierbij aan mogelijkheden zoals het met sensoren controleren, besturen, analyseren en bewaken van industriele bedrijfssystemen. IIoT brengt een wereld van mogelijkheden met zich mee en zorgt mogelijk voor een nieuwe industriele revolutie, zeker niet te missen dus.

Echter dit heeft ook een grote impact op organisaties en ook IT, want er zullen enorme hoeveelheden gegevens gegenereerd worden. Door gebruik te maken van die gegevens kunnen nieuwe bedrijfsresultaten en -ervaringen opgezet worden. Maar het creëert ook uitdagingen voor IT.

Op de ICT Inspiratiedag op 11 maart zullen verschillende van de partners deze evoluties , uitdagingen en mogelijkheden belichten. Zo zal onder andere Aruba aspecten van AI, cybersecurity en de groei van IOT devices toelichten.

 

Wil jij inzichten krijgen in hoe je de bovenstaande voordelen van IoT en AI kan toepassen op jouw organisatie?

Schrijf je dan in voor de 10e inspiratiedag (digitaal event) op 11 maart 2021

15-01-2021 - Securitas

Events

ICT inspiratiedag 2021 - 11 maart 2021

Stip 11 maart 2021 aan in je agenda! Het is dan namelijk de 10de editie van de ICT inspiratiedag.
Dat moeten we samen vieren!

Tijdens deze speciale verjaardagseditie leggen we de brug tussen het verleden en de toekomst: een terugblik op 10 jaar ICT en technologie en een toekomstvisie op de komende 10 jaar. Inzichten die we samen met onze partners graag met jullie delen op deze 10de verjaardag.

Binnenkort zijn de sessies en keynotes te herbekijken! Meer informatie hierover volgt snel.

11-01-2021 - Securitas

Artikels

(P)reviewing 10 years of ICT

Een decennium van verandering met 2020 en 2021 als cruciale scharnierjaren

De wereld veranderde de voorbije 10 jaar nog nooit zo snel. Dankzij Metcalfe, Gilder en Moore weten we ook al dat de komende 10 jaar terug exponentieel zullen evolueren. En nu zitten we op een cruciaal scharnierpunt. Verandering gaat echter gepaard met onzekerheid, maar ook met nieuwe kansen. Kansen die vooral mogelijk gemaakt worden door nieuwe technologieën en modellen.

Het is ondertussen ook duidelijk dat bedrijven zich nu meer dan ooit moeten klaar maken voor die verandering en transformatie. Hierbij kan men veel leren uit het voorbije decenium.

Hoe technologie evolueerde in de jaren 2010

De jaren 2010 waren een decennium van zeer grote innovatie, grotendeels geleid door de overgang naar mobiel en de opkomst van data. Dit versnelde de groei van AI, e-commerce, sociale media en biotechnologie. En dit alles had een impact op onze manier van leven, wonen of samenwerken. Denk maar aan

1. Mobiele netwerken gaan van 3G naar 4G
2. Social Media bracht ons leven online
3. Het begin van de Genomics en de Precision Medicine
4. Elektrische voertuigen (EV’s) werden concurrerend met verbrandingsmotor voertuigen
5. AI en Big Data namen toe
6. Gegevensopslag verplaatste naar de cloud

En dan kwam 2020

De impact van Corona op de maatschappij, het economisch gebeuren, de consumenten en de manier van samenwerken was zeer disruptief. Remote en thuis werken werd de nieuwe norm en bedrijven moesten versneld digitaliseren. Nieuwe tendensen zoals “Internet of behaviour”, “total experience” maar ook verhoogde cybercriminaliteit e.d. kwamen naar boven.

Wat houdt de toekomst in? Een Decennium van disruptie?

Twee belangrijke technologische evoluties zullen de komende jaren nog meer voor fundamentele veranderingen zorgen; gegevensverwerking die alsmaar korter wordt en AI-algoritmen die elk jaar verbeteren. Zij zullen ervoor zorgen dat nieuwe technologieën tot bloei komen, waaronder autonome voertuigen, conversatie-AI, het globale en contextuele internet der dingen, 5G-verbindingen en apparaten, augmented en virtuele realiteit,…

De volgende 10 weken zullen we daarom de brug maken tussen verleden en toekomst en daarbij de verschillende technologieën en trends in een concreet daglicht zetten. Door de als maar sneller evoluerende technologie, komen er een hele reeks nieuwe toepassingen op ons af. Want, wat zal de impact zijn van onderstaande trends op onze manier van werken? Of hoe zal de technologie bijdragen tot een andere wereld?

1. 5G wordt de nieuwe draadloze standaard
2. De Cloud beweegt zich naar de Edge
3. Vervoer gaat elektrisch, autonoom en gedeeld
4. Robotica betreedt nieuwe industrieën
5. Omnichannel-commerce: vervagen van grenzen tussen e-commerce en traditionele commerce
6. Internet of behaviour
7. De gezondheidszorg gaat digitaal: AI-diagnoses en telegeneeskunde
8. Genomics: het potentieel om de voorheen ongeneeslijke ziektes te genezen

Zo is er bijvoorbeeld het Internet of Behaviors. Dat ontstaan is door een combinatie van bestaande technologie (gezichtsherkenning, tracking en tracing),… en het unieke gedrag van het individu (koopgedrag, ideologieën,…). Dit alles samenbrengen in predicatieve modellen kan veel veranderen. Maar daar komt dan weer een hele privacy wetgeving bij kijken…

Materiaal genoeg dus om de volgende 10 weken over geïnspireerd te worden. En vooral om op onze online ICT-Inspiratiedag grondig te belichten!

Ben jij er ook bij op 11 maart?

08-01-2021 - Securitas

Ontvang updates over ICT in publieke organisaties

Regelmatig landt deze Securitas update in uw mailbox. Met gegarandeerd relevante informatie!

Uitschrijven kan uiteraard op elk moment

En volg ons op: