The future ain’t what it used to be
Als er 1 kenmerkende evolutie is geweest, dan is het wel de cloud. Ondernemingen en consumenten hebben altijd al gegevens en software lokaal opgeslagen op desktop-harde schijven of gedistribueerd naar servers bij hen ter plaatse. En dan was daar de cloud! Naarmate de datasets complexer werden en snellere netwerkverbindingen de snelle overdracht van gegevens via het internet mogelijk maakten, werden off-premise opslag en webgebaseerde softwareprogramma's steeds couranter.
Zo ontstond Cloud-gebaseerde opslag. Niet alleen biedt het een gemakkelijk geschaalde datacapaciteit, maar is het mogelijk om vanop afstand en flexibeler toegang te krijgen tot een groot aantal servers en applicaties of andere toestellen (IOT devices bv).
Cloud-technologie is in de afgelopen 10 jaar aanzienlijk geëvolueerd waarbij er een shift is van de traditionele in-house IT-bedrijfsservices, naar een omgeving met op cloud gebaseerde diensten . In 2010 werd meer dan 90% van de gegevens op lokale servers bewaard. In 2020 was de publieke cloud-opslag al ongeveer 30% van dit aandeel.
Als de cloud één potentiële zwakte heeft, dan zijn het cloudaanbieders die grote, gecentraliseerde entiteiten zijn. Dit is geen probleem als je vestiging zich in de buurt van het datacenter of een extern filiaal van een cloudaanbieder bevindt, maar het kan problemen veroorzaken als je remote in het buitenland of op een externe locatie werkt. Bovendien, als je enorme hoeveelheden gegevens verwerkt, ben je afhankelijk van jouw netwerkbandbreedte en de beschikbare middelen van de cloudaanbieder om snel te kunnen werken.
Zo ontstond de cloud edge. Een cloud edge is een gelokaliseerd datacenter, service point of presence dat bestaat uit krachtige servers en een snelle toegankelijke opslag. Cloud providers kunnen zo de belasting compenseren van applicaties maar ook vele andere actieve interacties toelaten.
Dit zorgt voor een veel betere verwerking, lage latency en een ultrasnelle gegevensoverdracht. De edge fungeert bijna als een actief caching platform voor de cloud. Edge computing neemt enorme hoeveelheden verwerkingskracht over van de infrastructuur van de cloudaanbieder en zo is de optimalisatie in het gebruik van de bandbreedte enorm.
Bovendien introduceert de edge een belangrijk voordeel naar compliance toe, wat een steeds groter wordend aandachtspunt is voor bedrijven. Veel bedrijven moeten immers gevoelige bedrijfsgegevens onshore houden, dit vaak om wettelijke redenen. Edge computing zorgt ervoor dat gegevens gelokaliseerd zijn, blijven en voldoen aan deze compliance eisen. Terwijl bedrijven toch kunnen profiteren van een optimale cloudtechnologie.
Bij het overschakelen naar een cloud of edge omgeving is het dus belangrijk om te kiezen voor de juiste oplossing op maat van jouw organisatie.
Eind vorig jaar werd er een interessante discussie op gang gebracht door het VTC (Vlaamse Toezichtscommissie). Het ging voornamelijk over waar overheidsinstellingen best hun data hosten en stockeren. “De Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens klinkt ongemeen hard in een pas gepubliceerd rapport over het gebruik van Amazon Web Services voor bepaalde overheidstoepassingen.” Intussen werden al de nodige nuances aangebracht en terecht enkele elementen weerlegt. Anderzijds zijn er wel enkele factoren om rekening mee te houden bij het implementeren van een cloudstrategie!
Een cloud-agnostische IT strategie zal je namenlijk helpen om de ROI van jouw IT infrastructuur/organisatie te optimaliseren, een superieure beveiliging te introduceren, met een hogere performantie en bovenal: je te beschermen in geval van een rampscenario.
De COVID-19 pandemie heeft deze noodzaak nog eens sterk benadrukt. Door o.a. het remote werken ontstaat er een snel toenemende vraag naar complete cloud oplossingen. Deze oplossingen moeten gebruiksvriendelijk, snel, schaalbaar en gemakkelijk te implementeren zijn. Daarnaast moet de omgeving volledig veilig zijn om ervoor te zorgen dat een lokaal probleem niet een heel netwerk kan stilleggen.
Er zijn een aantal zaken die maken dat je cloud en managed services best als strategische elementen bekijkt binnen je organisatie:
De Securitas manier van werken en de steeds grotere hoeveelheid aan gegevens die we vergaren gaan dus hand in hand met deze cloud evolutie. Blijf niet achter en ontdek onze oplossingen voor jouw bedrijf. Wil je eens sparren met een van onze cloudspecialisten?
Surf naar www.securitas-ict.be/nl/cloud/ voor meer informatie of contacteer ons.
Ook kun je meer te weten komen over onze specifieke Securitas Cloud uitwerking tijdens onze intussen 10e inspiratiedag (digitaal event) op 11 maart 2021.
Onzekere tijden …
... ook voor je digitale veiligheid
Je fysieke veiligheid is het allerbelangrijkste, maar vergeet je digitale veiligheid niet.
In deze bijzondere tijden heeft de regering bijzondere maatregelen genomen om onze gezondheid maximaal te garanderen. Andere bedrijven moeten maximaal inzetten op thuiswerken. Op dit moment krijgen we het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven en maximaal fysiek contact te vermijden buiten het gezin. Met als gevolg dat iedereen vanuit thuis enkel nog digitaal werkt, communiceert of online bestelt. Dit is een goede zaak voor je fysieke veiligheid, maar daarom nog niet voor je digitale veiligheid.
Sinds het begin van deze crisis merken we een enorme stijging aan digitale communicatie, we worden overrompeld door e-mails met praktische en technische informatie en tips over hoe je kan telewerken, sociale media posts met gezondheidstips, blogs met informatie over de actuele overheidsmaatregelen, … Deze informatie wordt massaal gelezen want in deze onzekere tijden hebben we extra nood aan informatie en antwoorden. Spijtig genoeg beseffen we niet altijd dat deze digitale communicaties ook gebruikt kunnen worden voor malafide doeleinden.
We hebben alvast een aantal echte voorbeelden verzameld hoe er ook in België al malafide communicaties gebruikt worden:
Onzekerheid zorgt dat we op zoek gaan naar allerhande antwoorden. Dat is heel normaal. En berichten die inspelen op ons gevoel van solidariteit willen we ook heel graag delen. Dat is hartverwarmend. We moeten echter wel beseffen dat niet elke communicatie onschuldig is. Let dus op welke berichten je reageert. Als je iets gevraagd wordt dat niet normaal is of door iemand die je niet zelf kent, wees dan extra voorzichtig.
We krijgen veel vragen van onze klanten maar ook van vrienden en kennissen over hoe ze zich digitaal het best beveiligen. Dit is niet alleen belangrijk voor particulieren maar ook voor bedrijven. Daarom zullen we jullie via deze weg blijven informeren hoe we ons allemaal digitaal het best kunnen beschermen.
Blijf veilig. En veel digitale groeten,
het Securitas ICT Solutions team
Securitas Digital Business 4.0
Op donderdag 12 maart vanaf 9.00 uur bent u van harte uitgenodigd op Securitas Digital Business 4.0, dé ICT-inspiratiedag voor de publieke sector waar de nieuwste trends en ontwikkelingen in digitalisering aan bod komen.
Waarom mag u deze dag niet missen?
We zitten momenteel in een volgende golf van technologische innovaties en applicaties met gevolgen op macro-economisch en sociaal-maatschappelijk vlak. Belgische publieke organisaties en bedrijven hebben daarbij een cruciale rol omwille van hun uitgebreide bevoegdheden en de impact op het dagelijks leven, zowel privé als professioneel. Daarom gaan we u op 12 maart
Daarnaast is er de unieke entertainende DNA-show van "De Slimste Mens Ter Wereld"-winnaar Lieven Scheire over evoluties binnen de menselijke genetica.
Bekijk hier alvast het programma en schrijf u snel gratis in!
Dell Technologies World 2020 - 4-7 mei 2020
Sluit u aan bij meer dan 15.000 innovators & experts op de Dell Technologies World 2020 conferentie. Deel er kennis en best practices die u voorbereiden op de uitdagingen en kansen van het komende datadecennium. Dell Technologies World is uw one-stop-shop om te leren. Dit en nog veel meer kunt u verwachten op Dell Technologies World:
Come for the technology. Stay for the fun.
4-7 Mei 2020 The Venetian, Las Vegas
Infosecurity.be, Data & Cloud Expo 2020 - 18 & 19 maart 2020
Wilt u alles weten over de laatste digitale ontwikkelingen, innovaties en trends in ICT?
Breng dan een bezoek aan Infosecurity.be, Data & Cloud Expo op 18 & 19 maart 2020!
Securitas en Arcadiz zijn ook aanwezig tijdens het event, registreer voor gratis toegang.
Locatie: Brussels Expo
2Grips Workshop: XLA’s in de praktijk - 11 & 15 mei 2020
2Grips organiseert regelmatig compacte, interactieve en praktische (IT) Service Management workshops op verschillende locaties in België en Nederland voor iedereen die wil deelnemen. Deze ITSM-workshops hebben betrekking op actuele onderwerpen, veelvoorkomende knelpunten en veelgestelde vragen. Het doel is om ideeën te genereren, te zorgen voor takeaways en quick wins voor de deelnemers om waar mogelijk te gebruiken binnen uw bedrijf of organisatie. De workshops worden geleid door één van onze senior ITSM-specialisten met jarenlange praktijkervaring op dit gebied.
Steeds meer bedrijven erkennen de voordelen van het managen van de klantervaring: hogere inkomsten, lagere kosten en een sterkere loyaliteit van medewerkers en klanten. Ook op het gebied van Service Management verschuift de focus van SLA’s naar meer op klanttevredenheid gerichte doelstellingen. Onze IT-organisaties worden geconfronteerd met de vraag hoe relevant hun huidige SLA-metingen zijn voor het verbeteren van de customer satisfaction en service experience. Centraal binnen dit thema zijn XLA’s, wat staat voor Xperience Level Agreements. Hoewel de term wellicht bekend in de oren klinkt, roept het concept van XLA veel vragen op.
Maar wat is een XLA? Wat is het verschil met een SLA? Hoe maak je een XLA en hoe meten we dit?
In deze praktijkgerichte workshop delen we met u onze kennis en ervaring. Na een duidelijke definiëring van het concept XLA, bekijken we een mogelijk stappenplan voor het opstellen van XLA’s. Aan de hand van praktische voorbeelden zetten we u op weg naar het werken met XLA’s.
We delen onze bevindingen en geven tips, maar omdat we van interactie houden, bespreken we ook graag uw uitdagingen en oplossingen.
Wat kunt u verwachten van de workshops:
Voor iedereen die bezig is of wil beginnen met implementeren van Xperience Level Agreements.
Kom mee doen of stuur iemand van uw team naar onze Service Management Workshops.
Deze workshops zijn gratis, compact (max. 2 uur) en makkelijk bereikbaar. Kom sparren met experten en collega’s in diverse Service Management workshops. Deelnemers worden aangemoedigd om hun eigen problematiek ter discussie te stellen.
11 mei 2020 – Igluu Eindhoven, Nederland
15 mei 2020 – Officenter Vilvoorde, België
De sessies gaan telkens door van 10 tot 12u.
2Grips Workshop: Shi(f)t Happens - 24 & 26 maart 2020
2Grips organiseert regelmatig compacte, interactieve en praktische (IT) Service Management workshops op verschillende locaties in België en Nederland voor iedereen die wil deelnemen.Deze ITSM-workshops hebben betrekking op actuele onderwerpen, veelvoorkomende knelpunten en veelgestelde vragen. Het doel is om ideeën te genereren, te zorgen voor takeaways en quick wins voor de deelnemers om waar mogelijk te gebruiken binnen uw bedrijf of organisatie. De workshops worden geleid door één van onze senior ITSM-specialisten met jarenlange praktijkervaring op dit gebied.
Shift left is een zeer actueel onderwerp in Service Management, vooral voor de servicedesk waar kostenreductie en klanttevredenheid hoog op de agenda staan. Door eindgebruikers/klanten toegang te geven tot oplossingen en hen te leiden naar bronnen waar zij zelf in staat zijn om in hun eigen tijd en naar behoefte de antwoorden op hun vragen te vinden, kunnen de administratieve werklast en de kosten aanzienlijk worden verminderd. Gedaan met het steeds opnieuw beantwoorden van dezelfde vragen of het afwikkelen van eenvoudige verrichtingen die klanten zelf kunnen afhandelen.
In deze workshop hebben we het over knowledge management, automation, self-service en chatbots. Omdat shift left een verandering van mensen, processen en technologie vereist, bespreken we mogelijke valkuilen en belangrijke succesfactoren. Omdat we van interactie houden, bent u natuurlijk van harte welkom om uw eigen kwesties mee te brengen.
Wat kunt u verwachten van de workshop:
Als u het concept “shift links” binnen Service Management, en in het bijzonder voor de IT-servicedesk, wilt uitdiepen en in de praktijk wilt leren kennen, dan is deze workshop voor u de juiste keuze.
Voor deze workshop heeft u de keuze uit twee locaties: Officenter Vilvoorde of Igluu Eindhoven.
Kom mee doen of stuur iemand van uw team naar onze Service Management Workshops.
Deze workshops zijn gratis, compact (max. 2 uur) en makkelijk bereikbaar. Kom sparren met experten en collega’s in diverse Service Management workshops. Deelnemers worden aangemoedigd om hun eigen problematiek ter discussie te stellen.
24 maart 2020 – Officenter Vilvoorde, België
26 maart 2020 – Igluu Eindhoven, Nederland
De sessies gaan telkens door van 10 tot 12u.
Wat is er nieuw in Veeam Backup voor Microsoft Office 365 v4?
De beste back-upoplossing voor Microsoft Office 365 is nu nóg beter geworden.
Met Veeam® Backup voor Microsoft Office 365 v4 houdt u controle over uw Office 365-gegevens met back-up en herstel van Exchange, SharePoint en OneDrive for Business. Klik hieronder op de link en bekijk de belangrijkste nieuwe features en functionaliteiten die in Veeam Backup voor Microsoft Office 365 v4 zijn opgenomen.
2020 Cyber Security Rapport: Crypto miners en gerichte ransomware domineren het cyber-security landschap
28% van alle organisaties wereldwijd werden geïmpacteerd door kwaadaardige botnets en getargete ransomware aanvallen stegen met 20% volgens Check Point Research, de Threat and Research afdeling van Check Point Software.
Het 2020 Cyber Security Report belicht de trends die cyber-criminelen gebruiken om organisaties wereldwijd over alle verschillende sectoren aan te vallen. Het rapport biedt cyber security professionals en C-level executives de informatie die ze nodig hebben om hun organisatie te beschermen tegen vijfde-generatie cyber aanvallen en bedreigingen.
Voorkom toekomstige cyber aanvallen door en bekijk alvast strategiëen en aanbevelingen hiervoor in het 2020 Cyber Securtiy Rapport.
Regelmatig landt deze Securitas update in uw mailbox. Met gegarandeerd relevante informatie!
Uitschrijven kan uiteraard op elk moment